Jumat, 30 September 2011

Xanana Gusmão: O doutor revolucionário (fotogaleria)

Não foi o mesmo “espetáculo” que aconteceu com Lula da Silva, quando o ex-Presidente do Brasil recebeu o grau de doutor honoris causa da Universidade de Coimbra (UC), mas não deixou de ser calorosa a receção a Xanana Gusmão na Porta Férrea.
Vários alunos timorenses esperavam o primeiro Presidente do país. Um deles fez mesmo questão de lhe colocar uma capa aos ombros. Duas crianças, uma com um ramo de flores e outra com o cachecol da Académica – sempre a Académica – deram as boas-vindas ao líder timorense. No plano mais institucional, Xanana foi recebido pelo reitor da UC, João Gabriel Silva, e pelo diretor da Faculdade de Letras (que lhe atribuiu o doutoramento), Carlos André.
Perante o tradicional grito académico, entoado por estudantes timorenses, Xanana Gusmão sublinhou a “calorosa” receção que teve.
Várias figuras públicas de Timor, de Portugal e de Coimbra estiveram presentes na cerimónia. O ministro da Educação, Nuno Crato, considerou-a “fundamental” para a língua portuguesa, “não só para Timor mas para toda a Ásia”, numa curta declaração aos jornalistas.
O antigo presidente da Assembleia da República, Almeida Santos, o bispo emérito de Dili, D. Ximenes Belo, e o presidente da Câmara Municipal de Coimbra também assistiram, in loco, ao doutoramento de Ray Kala Xanana Gusmão.
Ao som da charamela, e já perto da 11H00, começou finalmente o cortejo que levou Xanana e os catedráticos da UC à Sala dos Grande Atos, onde teve lugar a cerimónia.
O líder timorense esteve sempre ladeado pelo reitor e pelo diretor da FLUC.
Lá dentro, Xanana Gusmão fez um discurso que “fugiu à praxe”. Não escondeu a surpresa quando soube da boa nova, através dum ‘sms’ e a “incontrolável emoção” que sentia na hora de tornar doutor pela universidade onde chegou a cursar Direito.
O discurso centrou-se nas críticas à globalização, que “atrofia as mentes” e deixa “a liberdade subjugada pelos interesses dos poderosos, a democracia violentada para a defesa dos mais fortes, os direitos humanos espezinhados pelos interesses económicos e a justiça restrita aos segmentos mais frágeis de cada país”.´
É necessária uma nova ordem mundial, para a qual serão chamados os alunos da universidade. “Os jovens de hoje são a promessa do futuro. Um futuro necessariamente diferente, um futuro de maior humanismo e de maior justiça social, um futuro de maior respeito mútuo e de verdadeira (…) e esse futuro já deveria ter dado início, como reparação do presente”, afirmou, sob o olhar atento de Eduardo Lourenço, que propôs o seu doutoramento.
José Augusto Cardoso Bernardes, que fez a apresentação do doutorando, lembrou que a “parcimónia” com que a Faculdade de Letras atribui esta distinção, tendo apenas aberto, até agora, duas exceções para distinguir Vergílio Ferreira e José Saramago. Voltou a fazê-lo com Xanana. “E tem boas razões para tanto”, considera: “trata-se, em primeiro lugar, de uma personalidade portadora de um crédito político da maior relevância: impediu a absorção do seu país por uma potência vizinha”.
Mas, além de lutador, foi também escritor e pintor, recordou o docente da Faculdade de Letras. “Pelos seus méritos carismáticos e também pelas metamorfoses que atravessou, Xanana Gusmão pode ser considerado um verdadeiro herói do século XX”, declarou.
José Augusto Cardoso Bernardes frisou também o papel de Xanana na escolha do Português como língua oficial de Timor e comparou o líder timorense a Eduardo Lourenço: “celebremos a feliz circunstância de ver hoje lado a lado o incansável lutador do espírito que é Eduardo Lourenço e o lutador cívico que é Kay Rala Xanana Gusmão”.

Já Sousa Ribeiro, além de elogiar o apresentante (Eduardo Lourenço), falou dos tempos “mais do que nunca difíceis” que a universidade enfrenta. No entanto, apesar das dificuldades, considera deve ambicionar “muito mais do que uma sobrevivência mesquinha e sem horizontes”.
“Momentos como o que estamos a viver nesta sala recordam-nos que essa universidade é possível e que não estamos, na verdade, inapelavelmente condenados ao destino de uma universidade em ruínas”, afirmou.

Depois dos discursos, Xanana recebeu, finalmente, as insígnias que fazem dele o terceiro doutor honoris causa da FLUC, juntando-se a dois nomes maiores da literatura portuguesa: Vergílio Ferreira e José Saramago.
Após os cumprimentos habituais, Xanana Gusmão recebeu o diploma. Depois da cerimónia, falou com os jornalistas, numa conversa onde reforçou o que já havia dito no seu discurso. “Todos nós temos uma quota-parte na mudança deste cenário mundial que não assusta, só revolta”, disse.
Questionado sobre se, nos dias de hoje, ainda se considera um resistente, admitiu que sim, definindo a resistência como “um espírito de desejo de mudança”.
Sobre a distinção ‘Honoris Causa’ pela Faculdade de Letras de Coimbra afirmou sentir-se “pequeno, mas muito honrado”. “Devo confessar que nunca esperei, sinto-me levado a um cume demasiado alto”, sublinhou Xanana Gusmão.
Fotos de Pedro Ramos

DISCURSO DE SUA EXCELÊNCIA KAY RALA XANANA GUSMÃO POR OCASIÃO DA CERIMÓNIA DE DOUTORAMENTO HONORIS CAUSA ATRIBUÍDO PELA UNIVERSIDADE DE COIMBRA

20110929


Reitor Cancelário da Universidade de Coimbra,

Prof. Doutor João Gabriel Silva

Ilustre Director da Faculdade de Letras,

Prof. Doutor Carlos André

Prof. Doutor Eduardo Lourenço



Excelências

Prezados Convidados

Caríssimos amigos

É com incontrolável emoção que me encontro aqui perante vós.

A surpresa, como imediata resposta a um ‘sms’ que me foi dado a ver, acariciou o ego, que cada ser humano possui como reduto intocável, do bem e do mal, e afligiu a minha mente com uma curiosidade incrédula.

E, um ‘não, não, não é possível’ esboçava a busca do porquê deste imprevisto da vida, na tentativa de desvendar que potencial teria transparecido à magnânima leitura da Faculdade de Letras, para a induzir, assim, a uma escolha, talvez pouco merecida.

E em remorsos, descobri-me na consciência vagante de aluno ‘ad eternum’ da Faculdade de Direito, como cidadão latente de Conímbriga, munido de um passaporte de cumplicidades.

E foi assim nessa simples interacção, no repositório dos tempos, que uma pessoa, como eu, podia sentir-se integrada, por coação do acaso ou por suposição de mérito.

Infelizmente, a vida é esta interacção, do indivíduo com o colectivo, desde a sua dimensão ínfima à grandeza e expansão do macro, neste cosmos que se revolta contra si mesmo, por ineficácia das virtudes idealizadas e por acção das desvirtudes cumpridas.

A vida é, afinal, esta relação do indivíduo com o exterior de si mesmo, na rotina da sua proximidade ou imbuída de elementos que abraçam a lonjura do espaço e dos tempos.

E é aqui que a vida ensina, numa dialéctica de buscas e encontros, de exigências e respostas, de aspirações e compromissos. A vida, que absorve e transforma os actos, pode ainda equilibrar juízos, ou não, e temperar ou despoletar emoções e, assim, moldar o sentido que cada um dá à própria vivência... de si, para si e para fora de si.

Mas a vida dispõe, ao indivíduo e ao colectivo, de opções que se afiguram modelarmente como ideais, princípios e valores, traduzidos em ética, moral, justiça, direitos... e também todo o reverso, a que chamamos mal - para as consciências, pecado - para as almas, erro – para os intocáveis e crime - para os indivíduos comuns.

A liberdade é, tão somente, a escolha de opções, por parte do indivíduo, mas que pode perdê-la, sem se dar conta, quando essa escolha não se resguarda da estandardização fácil que o colectivo adopta... e assume... e impõe. E quando isso acontece, esse colectivo de indivíduos, que é a sociedade, vive... uma existência de inacção do espírito e de conformismo de atitudes, sacudidos apenas quando, no dia-a-dia, se sente oprimido pela angústia... de não poder encontrar solução aos seus desencantos.

Um dos elementos que avivavam a chama da resistência, no país que me fez indivíduo, foi o slogan de uma nova ordem mundial. Quatro décadas depois, a nova ordem mundial ficou subordinada à globalização de ideias, formuladas por um pequeno grupo de indivíduos... à globalização de actos, comandados por um reduzido número de indivíduos... à globalização de políticas, decididas por um pequeno grupo de indivíduos... à globalização de regras e critérios, estabelecidos por um reduzido número de indivíduos... numa globalização real da ... atrofia das mentes.

Hoje, o mundo, no seu colectivo maior, perdeu o rumo... porque só age por reflexo e perdeu a subtileza de ser humano, e se tornou refém da padronização do seu activo íntimo, que é o acto de pensar, de conhecer e de entender... para inspirar acções.

Defende-se a violência para se criar uma paz impossível, condenam-se os fracos para mitigar a absolvição das próprias culpas, preza-se a hipocrisia para dar sentido a ideologias ortodoxas de supremacia, recorre-se à falsidade para se dar valor à livre expressão.

A liberdade ficou subjugada pelos interesses dos poderosos, a democracia violentada para a defesa dos mais fortes, os direitos humanos espezinhados pelos interesses económicos e, a justiça, restrita aos segmentos mais frágeis de colectivos, compartimentados em cada país, por obediência a outros.

O mundo necessita de coragem para romper com as barreiras dos interesses que, pretensamente globais, conduzem a actos de injustiça, com que nos deparamos ou testemunhamos directa ou indirectamente. Hoje, o colectivo das pessoas reage, numa similaridade confrangedora aos revolucionários da década dos sessenta, que devoravam as máximas e as vomitavam, incendiando os ares de um outro fenómeno global... da ignorância inocente de uma humanidade, ainda descalça e analfabeta, isolada e sub-desenvolvida.

Mas o indivíduo, como o colectivo de hoje, está intoxicado pelo avanço da ciência de que ficou escravo, e continua descalço porque os sapatos estão sempre a pedir reciclagem; e continua analfabeto, porque não percebe que já percebeu que os problemas são sistémicos e estruturais.

O indivíduo, como o colectivo de hoje, preenche cada momento do seu dia no consolo das novas tecnologias, que transpõem fronteiras, mas continua isolado, porque embora se comunique com outros à distância, as palavras já nem confortam as suas penúrias; e continua sub-desenvolvido, porque ou lhe pagam para não produzir ou não tem emprego e lhe negam oportunidades.

O indivíduo, como o colectivo de hoje, ficou reduzido ao automatismo do pensar e tornou-se adicto à droga do ‘marketing’, tornou-se escravo da especulação dos grandes capitais e ficou refém da subida e descida das bolsas de valores, que não são suas, porque as suas magras carteiras só acumulam cartões de dívidas.

Num retrato amalgamado de indivíduos... sem rosto, sem cor, sem origem, sem futuro... o colectivo de hoje encontra-se estilizado nos mais altos ideais da ditadura moderna... que faz vénia aos poderosos de dinheiro e influentes na política. Sob outro ângulo, já numa dispersão espacial, vemos indivíduos... com rosto, com cor, com origem e com futuro, de promessas de miséria... tornados números adoptivos de grandes Organizações, que se pagam bem, para perpetuar a ajuda a pobres de participação e a esfomeados da justiça social.

Numa referenciação a grandes e pequenos colectivos, onde uns são dadores de sangue, enquanto outros, dependentes desse sangue, eles todos se confundem em ideais que se transformam em campos de batalha, que geram desconfianças e alimentam incertezas, que exaltam ódios e motivam vinganças.

Houve já demasiados debates sobre a não proliferação de armas. As empresas de armamento arrecadam triliões de dólares de lucro, com as guerras que não perspectivam um final decisivo, em tempos menos próximos.

Milhões de seres humanos estão sob a ameaça de morrerem de fome. As ajudas humanitárias vão chegando para distribuir comida e tendas, sem uma perspectiva clara de água para a agricultura que não existe, e assim dar força à apregoada sustentabilidade... na pobreza de milhões e milhões de crianças, mulheres e homens.

No mínimo, retenho a liberdade de pensar em voz alta: os indivíduos no poder perderam o sentido humanista no tratamento dos problemas do colectivo. No mínimo também, não estou impedido de perceber que a decisão desses indivíduos ficou enjeitada

nos volumosos relatórios dos ‘so called’ proeminentes grupos, prestigiados por analisar os outros. E responsabilizar os outros. Somente os outros.

Só assim, indivíduos, no colectivo, já podem dizer: nós e eles! E, em situações imperfeitas, onde não há aceno a alternativas, a doutrina da chantagem: ou nós... ou eles!

Hoje em dia, onde o fanatismo se agudiza para marcar supostas diferenças... em nada mais que aberrações ideológicas, nesta aldeia global onde todos somos chamados cidadãos do mundo, as Universidades seriam a escola de referência de cidadania. Os jovens de hoje são a promessa do futuro. Um futuro necessariamente diferente, um futuro de maior humanismo e de maior justiça social, um futuro de maior respeito mútuo e de verdadeira paz... em todo o globo e para todos os seres humanos.

E esse futuro já deveria ter dado início... como reparação do presente!

Deste presente... onde a vida já não é mais que uma previsão devastadora do imprevisível da aliciante ciência política e financeira, onde a tecnologia de mercado faz o ‘merger’ da necessidade com a dependência.

Peço desculpas por a ‘oração’ não ter sido nem ‘breve’ e muito menos ‘elegante’, como seria da praxe.

Foi apenas um rascunho no ócio do tempo e do espaço, no singular de um indivíduo, que quer sua integração ao tempo e ao espaço do colectivo. Retomei, por força das circunstâncias, o melancólico e o rústico mas reconfortante canto das aves, do meu país, que invariavelmente anunciavam, todos os anos, a chegada da época das chuvas, mas precisamente dessas aves que desapareceram, por acção e obra do ‘climate change’ que, afinal, nós os timorenses não provocámos.

Agradeço à Faculdade de Letras e à Universidade de Coimbra esta honra e agradeço também a presença de todos e o carinho dos amigos.

Muito obrigado.

Kay Rala Xanana Gusmão

28 de Setembro de 2011

WHERE THE SUN RISES / ONDE NASCE O SOL

28 Setembro | 21h45 | documentario 


WHERE THE SUN RISES / ONDE NASCE O SOL

No dia em que a Universidade de Coimbra atribui o Grau de Doutoramento Honoris Causa a
Kay Rala Xanana Gusmão, o Salão Brazil abre as suas portas a este fantástico documentário. 
Diversas foram as vezes que nos associámos a eventos sobre Timor-Leste, desta vez 
fica esta sentida homenagem a Kay Rala Xanana Gusmão. Seja Bem-Vindo a Coimbra!




XANANA GUSMÃO é uma lenda viva do nosso tempo. Este poeta guerrilheiro 
liderou a luta de libertação, de 24 anos, contra a ocupação indonésia de 
Timor-Leste, sete desses anos a partir de uma prisão em Jacarta. 
Ele escalou todos as montanhas do país (descalço!), sobreviveu ao mato e lutou 
ao lado de seus compatriotas. Ele ouviu-os gritar o seu nome quando caíam na 
batalha. Essas vozes continuam a assombrá-lo. Ele surgiu, após as 
dificuldades de encarceramento, não amargo, mas como o principal defensor do 
perdão e da reconciliação. Ele é respeitado pelos seus antigos perseguidores, 
e amado pelos guardas da sua antiga prisão. Xanana Gusmão é globalmente
reconhecido como um extraordinário homem da paz, um combatente da liberdade, 
um líder visionário - uma inspiração.

Ele é também um homem de humildade, paz de espírito, carisma e humor.

Sobre o que é este documentário?
ONDE NASCE O SOL / WHERE THE SUN RISES é uma exploração da natureza e 
do poder do perdão. Líder de Timor-Leste e, agora ex-Presidente, Xanana Gusmão
é o veículo desta exploração. A sua história é um microcosmo da história da luta de 
libertação de Timor-Leste pela. Independência, e luta actual do jovem país para a 
libertação do ódio, e por um futuro viável como nação independente. 
A longa jornada de Gusmão, através da guerra e da prisão, e a sua transformação 
pessoal, da amargura à "paz de espírito", conta uma história íntima e poderosa 
da jornada corajosa para o perdão e para a verdadeira liberdade.

Porquê assistir a este filme?
ONDE NASCE O SOL / WHERE THE SUN RISES é o único documentário inteiramente 
narrado por um Chefe de Estado. É o primeiro e único filme no qual o Presidente 
Xanana Gusmão concordou ser pessoalmente envolvido. O roteiro de filmagem 
inteira foi organizado exclusivamente para o documentário e Gusmão viajou expressamente 
para esta produção. Esta história é uma jornada de múltiplas dimensões: de 
transformação pessoal através da guerra, da prisão, do sacrifício, e do ódio ao 
perdão, levantando a nação a partir das cinzas. Atravessando o tempo e a história, é 
também uma viagem física, em todo o comprimento e largura, pelo acidentado 
terreno do Timor-Leste e suas paisagens deslumbrantes, revelando ao mundo, pela 
primeira vez, a beleza estonteante do país. Uma produção sem precedentes.

Festivais
Jakarta Intl Film Festival 06 – Amnesty Intl MOVIES THAT MATTER award
Australian Cinematographers Society – Gold Award cinematography
Asian Festival of 1st Films 2006 – Best Documentary Award nominee
DOCNZ 2006 – Best International Documentary Award finalist
Sydney Film Festival 2006 – Top 3 Documentaries, Audience Award
AFI Dallas International Film Festival 2007 – In Competition
Melbourne International Film Festival 2006 – Official Selection
Amnesty International FF Netherlands 2007 – Official Selection
Bangkok International Film Festival 2007 – Official Selection

Detalhes Técnicos
Duração 81 minutos
Língua Inglês com algum Português e Tétum
Legendas Português
Formato DigiBeta PAL, 16:9 anamorphic, colour, stereo sound
Edição May 2006
Sitio oficial: http://wherethesunrises.com/index2.html
Agradecimentos especiais a: Grace PhanHelena EspadinhaMargarida AzevedoTelmo Costa entre muitos outros.

Fonte: http://salaobrazil.blogspot.com/2011/09/28-setembro-21h45-documentario-where.html

Xanana hosi ESTUDANTE PRESO ba HONORIS CAUSA

Sabtu, 24 September 2011

UN summary of Xanana speech to General Assembly

from
<http://www.un.org/News/Press/docs/2011/ga11152.doc.htm>http://www.un.org/News/Press/docs/2011/ga11152.doc.htm


General Assembly
GA/11152

Department of Public Information • News and Media Division • New York

Sixty-sixth General Assembly

Plenary

19th, 20th & 21st Meetings (AM, PM & Night)



PALESTINIAN AUTHORITY PRESIDENT PRESENTS
APPLICATION FOR UNITED NATIONS MEMBERSHIP AS
HEADS OF STATE, GOVERNMENT ADDRESS GENERAL ASSEMBLY


KAY RALA XANANA GUSMÃO, Prime Minister and
Minister for Defence and Security of Timor-Leste,
opened by thanking Member States for their
support in rebuilding his country’s institutions,
saying Timor-Leste had come a long way as a
people and as a State, replacing intolerance with
constructive dialogue, and the right to protest
with the duty to protest responsibly. Over the
last four years, the country had been
strengthening the institutional capacity of its
public administration to defend the best
interests of the State, improve public service
delivery and promote good governance. It was
also reforming public-finance management and
creating an Anti-Corruption
Commission. Additionally, the country had begun
to develop the capacity of its private sector by
promoting competence, professional honesty and technical skills.

He said that across the country, investments had
been made in agriculture to increase the sector’s
productivity. It was also investing in local and
decentralized development programmes, which
focused on minor infrastructure projects to
promote employment for young people in rural
areas. Those measures had contributed to
economic growth and helped create jobs in the
capital, Dili, as well as in rural areas. They
had also encouraged confidence in State
institutions, leading to a spirit of optimism
that had contributed to a change in mindsets.

As a result of good governance and the prudent
use of revenues, Timor-Leste had recorded
double-digit growth in the last few years, he
said, adding that the country was on the right
path to maintain that growth. The institutions
established to support the Timor-Leste Petroleum
Fund would become stronger, ensuring
responsiveness and greater quality of work and
execution. Additionally, having achieved its
goal of stability, the country was in a position
to prepare a 20-year strategic development plan
that would replace the annual plan, he said. It
would cover three vital areas: social capital,
infrastructure and economic development. “We
want to shift from an oil-dependent economy to a non-oil-dependent economy.”

He said Timor-Leste was trying to be more active
in the region and in the world, to show that it
was possible to leave behind or close a long
period of conflict and focus on humanist ideals
of political and social tolerance for the dignity
and development of all. That was why the county
was intent on joining the Association of
South-East Asian Nations (ASEAN), he said. On
aid effectiveness, he said it would be difficult
for some developing countries to meet the
Millennium Development Goals by 2015 because they
faced daily challenges and difficulties in
combating maladministration. Poor countries also
needed a message of confidence, since all they
heard about was transparency and accountability,
he stressed, urging a change in attitudes.



etanetanetanetanetanetanetanetanetanetanetanetan

A Timorese urges support for ETAN: http://www.etan.org/etan/2011micaapp.htm
Please donate!

follow ETAN on Twitter: http://twitter.com/etan009

John M. Miller, National Coordinator
East Timor & Indonesia Action Network (ETAN)
PO Box 21873, Brooklyn, NY 11202-1873 USA
Phone: +1-718-596-7668 Mobile phone: +1-917-690-4391
Email: john@etan.org Skype: john.m.miller
http://www.etan.org

Twitter: http://twitter.com/etan009
Blog: http://etanaction.blogspot.com/
Facebook: http://apps.facebook.com/causes/134122?recruiter_id=10193810

Send a blank e-mail message to info@etan.org to
find out how to learn more about East Timor and Indonesia on the Internet

etanetanetanetanetanetanetanetanetanetanetanetan


[This message was distributed via the east-timor news list. For info on how to subscribe send a blank e-mail to info@etan.org. To support ETAN see http://etan.org/etan/donate.htm ]

Universidade de Coimbra atribui honoris causa a Xanana Gusmão


in PTJORNAL.COM
Autor: Redação
Quinta-feira, 22 Setembro 2011 12:46
Primeiro-ministro de Timor-Leste, Xanana Gusmão, vai receber o grau de doutor honoris causa pela Universidade de Coimbra (UC), no dia 28 de setembro, às 10h30, na Sala dos Capelos (Sala Grande dos Actos).




A chegada de Xanana Gusmão à UC está prevista para as 09h30. A atribuição do título foi proposta pela Faculdade de Letras (FLUC) e reconhece “uma figura de invulgar dimensão humana e o político que, com visão lúcida e estratégica, deu um passo tão importante para a afirmação da lusofonia”.

“Xanana Gusmão é, ele mesmo, um espírito, afeiçoado às artes, nomeadamente à poesia e pintura, que cultivou, uma e outra, nos dias agrestes da luta nas montanhas e nos não menos agrestes tempos da prisão em Cipinang”, afirma o diretor da FLUC, Carlos André.
Xanana nasceu a 20 de junho de 1946 em Manatuto, Timor-Leste. Foi criado no País, junto com um irmão e cinco irmãs. Em 1974, juntou-se à recém-formada Associação Social Democrata – ASDT, que no mesmo ano se transformou na Frente Revolucionária de Timor-Leste Independente (FRETILIN). Tendo trabalhado como jornalista e fotógrafo, Xanana Gusmão assumiu o cargo de Diretor Adjunto do Departamento de Informação do partido.

A 7 de dezembro de 1975, após uma série de incursões fronteiriças armadas no território de Timor-Leste, a Indonésia decidiu invadir a capital, Díli. Após a morte do então Presidente da FRETILIN, Nicolau Lobato, em dezembro de 1978, juntamente com a perda da maior parte dos Membros do Comité Central da FRETILIN, Xanana Gusmão ficou com a tarefa de reorganizar a luta.

Em março de 1981 organizou a primeira Conferência Nacional da FRETILIN, durante a qual foi eleito líder da Resistência e Comandante-Chefe das FALINTIL (Forças Armadas de Libertação Nacional de Timor-Leste) e, em março de 1983, demonstrou o seu pragmatismo ao iniciar negociações formais com as Forças Armadas indonésias (ABRI/TNI), levando a um cessar-fogo que durou até agosto desse ano.

Kay Rala Xanana Gusmão concebeu e implantou a Política de Unidade Nacional que se traduziu em cooperação ativa com membros da Igreja Católica e com as autoridades transitórias de Timor-Leste.

Aproveitou os cinco meses do cessar-fogo para desenvolver a primeira rede clandestina nacional organizada, conhecida por 'Frente Clandestina'.
Em 1988 o sucesso da iniciativa de Unidade Nacional levou Xanana Gusmão a criar o CNRM – Conselho Nacional da Resistência Maubere, como expressão do comando nacional apartidário da luta; o CNRM tornou-se posteriormente no CNRT, o Conselho Nacional da Resistência Timorense.

Um ano após o massacre de Santa Cruz, e após 17 anos de guerrilha, Xanana foi capturado a 20 de novembro de 1992 na capital, Díli. Apesar de ser elogiado a nível internacional, foi alvo de um julgamento e detido numa prisão destinada a criminosos comuns. Posteriormente, as autoridades indonésias transferiram-no para a Prisão de Cipinang, reservada a presos políticos.

Ali, dedicou o seu tempo à elaboração de estratégias para a Resistência, ao mesmo tempo que estudava indonésio, inglês e direito. Em abril de 1998, na Convenção Nacional Timorense na diáspora, que estabeleceu o Conselho Nacional da Resistência Timorense (CNRT), Xanana Gusmão foi reafirmado por aclamação como líder da Resistência Timorense e Presidente do CNRT.

A 10 de fevereiro de 1999, Xanana sai de Cipinang, passando a estar sob regime de prisão domiciliária em Salemba, na parte central de Jacarta.

O rápido desenvolvimento do processo político timorense e o reconhecimento internacional generalizado das qualidades de Xanana Gusmão como estadista e líder foram razões para diversas visitas à sua casa prisão por parte de representantes de Governos estrangeiros.

O referendo patrocinado pela ONU a 30 de agosto de 1999 assinalou o fim da ocupação indonésia de Timor-Leste e o início do processo de transição liderado pela ONU em Timor-Leste. Este foi sem dúvida o primeiro ato democrático na história de Timor-Leste.

No dia 14 de abril de 2002, Xanana Gusmão foi eleito Presidente de Timor-Leste, tendo tomado posse a 20 de maio de 2002. Serviu como Presidente da República até ao final do seu mandato em maio de 2007.

Após deixar a Presidência foi eleito Presidente do partido político formado em abril de 2007, o CNRT – “Congresso Nacional para a Reconstrução de Timor-Leste”. Durante todo o mês de junho, Kay Rala Xanana Gusmão fez campanha para as eleições legislativas em todo o País.

A 30 de junho realizaram-se as eleições legislativas, tendo o CNRT recebido o segundo maior número de votos e formando imediatamente uma aliança com três outros partidos políticos, o PD (Partido Democrático) e a Coligação ASDT-PSD, tendo essa aliança passado a chamar-se AMP (Aliança da Maioria Parlamentar) e garantindo 37 dos 65 assentos no Parlamento Nacional.

A 8 de agosto de 2007, no Palácio Presidencial Lahane, tomou posse o IV Governo Constitucional, com Kay Rala Xanana Gusmão como Primeiro-Ministro e Ministro da Defesa e Segurança da República Democrática de Timor-Leste. O mandato do Governo termina em 2012.
Primeiro-ministro de Timor-Leste, Xanana Gusmão, vai receber o grau de doutor honoris causa pela Universidade de Coimbra (UC), no dia 28 de setembro, às 10h30, na Sala dos Capelos (Sala Grande dos Actos).




A chegada de Xanana Gusmão à UC está prevista para as 09h30. A atribuição do título foi proposta pela Faculdade de Letras (FLUC) e reconhece “uma figura de invulgar dimensão humana e o político que, com visão lúcida e estratégica, deu um passo tão importante para a afirmação da lusofonia”.

“Xanana Gusmão é, ele mesmo, um espírito, afeiçoado às artes, nomeadamente à poesia e pintura, que cultivou, uma e outra, nos dias agrestes da luta nas montanhas e nos não menos agrestes tempos da prisão em Cipinang”, afirma o diretor da FLUC, Carlos André.
Xanana nasceu a 20 de junho de 1946 em Manatuto, Timor-Leste. Foi criado no País, junto com um irmão e cinco irmãs. Em 1974, juntou-se à recém-formada Associação Social Democrata – ASDT, que no mesmo ano se transformou na Frente Revolucionária de Timor-Leste Independente (FRETILIN). Tendo trabalhado como jornalista e fotógrafo, Xanana Gusmão assumiu o cargo de Diretor Adjunto do Departamento de Informação do partido.

A 7 de dezembro de 1975, após uma série de incursões fronteiriças armadas no território de Timor-Leste, a Indonésia decidiu invadir a capital, Díli. Após a morte do então Presidente da FRETILIN, Nicolau Lobato, em dezembro de 1978, juntamente com a perda da maior parte dos Membros do Comité Central da FRETILIN, Xanana Gusmão ficou com a tarefa de reorganizar a luta.

Em março de 1981 organizou a primeira Conferência Nacional da FRETILIN, durante a qual foi eleito líder da Resistência e Comandante-Chefe das FALINTIL (Forças Armadas de Libertação Nacional de Timor-Leste) e, em março de 1983, demonstrou o seu pragmatismo ao iniciar negociações formais com as Forças Armadas indonésias (ABRI/TNI), levando a um cessar-fogo que durou até agosto desse ano.

Kay Rala Xanana Gusmão concebeu e implantou a Política de Unidade Nacional que se traduziu em cooperação ativa com membros da Igreja Católica e com as autoridades transitórias de Timor-Leste.

Aproveitou os cinco meses do cessar-fogo para desenvolver a primeira rede clandestina nacional organizada, conhecida por 'Frente Clandestina'.
Em 1988 o sucesso da iniciativa de Unidade Nacional levou Xanana Gusmão a criar o CNRM – Conselho Nacional da Resistência Maubere, como expressão do comando nacional apartidário da luta; o CNRM tornou-se posteriormente no CNRT, o Conselho Nacional da Resistência Timorense.

Um ano após o massacre de Santa Cruz, e após 17 anos de guerrilha, Xanana foi capturado a 20 de novembro de 1992 na capital, Díli. Apesar de ser elogiado a nível internacional, foi alvo de um julgamento e detido numa prisão destinada a criminosos comuns. Posteriormente, as autoridades indonésias transferiram-no para a Prisão de Cipinang, reservada a presos políticos.

Ali, dedicou o seu tempo à elaboração de estratégias para a Resistência, ao mesmo tempo que estudava indonésio, inglês e direito. Em abril de 1998, na Convenção Nacional Timorense na diáspora, que estabeleceu o Conselho Nacional da Resistência Timorense (CNRT), Xanana Gusmão foi reafirmado por aclamação como líder da Resistência Timorense e Presidente do CNRT.

A 10 de fevereiro de 1999, Xanana sai de Cipinang, passando a estar sob regime de prisão domiciliária em Salemba, na parte central de Jacarta.

O rápido desenvolvimento do processo político timorense e o reconhecimento internacional generalizado das qualidades de Xanana Gusmão como estadista e líder foram razões para diversas visitas à sua casa prisão por parte de representantes de Governos estrangeiros.

O referendo patrocinado pela ONU a 30 de agosto de 1999 assinalou o fim da ocupação indonésia de Timor-Leste e o início do processo de transição liderado pela ONU em Timor-Leste. Este foi sem dúvida o primeiro ato democrático na história de Timor-Leste.

No dia 14 de abril de 2002, Xanana Gusmão foi eleito Presidente de Timor-Leste, tendo tomado posse a 20 de maio de 2002. Serviu como Presidente da República até ao final do seu mandato em maio de 2007.

Após deixar a Presidência foi eleito Presidente do partido político formado em abril de 2007, o CNRT – “Congresso Nacional para a Reconstrução de Timor-Leste”. Durante todo o mês de junho, Kay Rala Xanana Gusmão fez campanha para as eleições legislativas em todo o País.

A 30 de junho realizaram-se as eleições legislativas, tendo o CNRT recebido o segundo maior número de votos e formando imediatamente uma aliança com três outros partidos políticos, o PD (Partido Democrático) e a Coligação ASDT-PSD, tendo essa aliança passado a chamar-se AMP (Aliança da Maioria Parlamentar) e garantindo 37 dos 65 assentos no Parlamento Nacional.

A 8 de agosto de 2007, no Palácio Presidencial Lahane, tomou posse o IV Governo Constitucional, com Kay Rala Xanana Gusmão como Primeiro-Ministro e Ministro da Defesa e Segurança da República Democrática de Timor-Leste. O mandato do Governo termina em 2012.

SEPI Organiza Enkontru Kria Plataforma Politika ho Feto Partido Politika

Radio, online – Eleisaun jeral 2012 besik ona iha odamata. Prosesu politika iha nasaun demokratiku involve mos partisipasaun feto ho mane. Hodi kompete diak liutan priense feto nian iha vida politika, Sekertaria Estadu Promosaun Igualdade (SEPI) hamutuk ho sosiedade sivil organiza enkontru ho feto sira mak invole iha partido politiku hodi kria plataforma politika ninian.
”Enkontru ba dala tolu ne’e halao bazea ba ekontru dala uluk ne’ebe halao iha fulan Abril 2011 iha salaun Delta Nova ho tema”Preparasaun Eleisaun Presidensial No Eleisaun Geral 2012, SEPI Ba Futuru No Mos Kandidatura Feto Potensial”.
No ekontru ba dala rua fulan Julhu 2011 ho tema ”Feto Iha Vida Politika,”dehan Sekertaria Estado Promosaun Igualdade Idelta Maria Rodrigues iha salaun Delta Nova, Komoro (22/9).
Iha ekontru ne’e ba dala tolu ne’e SEPI ho sosiedade sivil  ekonraza maluk feto sira ho tema ”Hamutuk Ita Bele No Forti : Hau Bele, O Bele, Ita Bele”.
Sekertaria Idelta hatutan, ekontru ba dala tolu ne’e hanesan dalan ida feto sira iha partido politika prepara an ba elisaun 2012,  hodi promove igualdade no hakbit feto nia papel iha area politika espesifikamente.
Plataforma politika ne’ebe konsege tau ideia hamutuk iha area feto ho edukasaun, feto ho ekonomia, feto ho saude, feto ho politika, feto ho justisa no seguransa, feto ho kultura no feto ho media.
Sosiedade sivil mak hola parte ba diskusaun ne’e hanesan Rede Feto, Fundasaun Alola, CAUCUS, FOKUPERS no Yayasan HAK. Kuadrus politikus Vice presidente no sekertariu geral husi organizasaun feto partidu politiku OPMT, OMD,  OMP-CNRT no OJP. Klibur Profesional hodi halo apresentasaun konaba oinsa organizasaun  feto iha partidu politiku hirak ne’e nia preparasaun ba elisaun 2012.

Rabu, 21 September 2011

Smith: Husu ba militante sira iha Irabere atu mai hamutuk ho Partidu CNRT luta ba dezenvolvimentu

Wednesday, 21 September 2011 16:22
Written by M X

Irabere- Vise Prezidente Partidu Kongresu Nasional Rekonstrusaun Timor Leste (CNRT), Virgilio Smith  husu ba militante Partidu nian iha Irabere atu mai hamutuk  hodi luta ba dezenvolmentu.
Vise Prezidente Partidu CNRT, Virgillio Smith husu ba militante Partidu CNRT nian iha Suku Irabere atu mai ita hamutuk hodi luta hasoru mukit no kiak.
“Ulik ita iha tinan 1999 ita liberta ona ita nian patria husi invazasun Indonézia no agora ita atu liberta tan povu husi mukit, kiak no terus oin-oin ne’ebé maka agora dadaun infrenta hela” dehan Smith iha Irabere Sábadu (17/09) kalan. Vise Prezidente ne’e imforma tan katak bainhira ita nian Prezidente Partidu CNRT  no atual Primeiru Ministru, Kay Xanana Gusmão sempre hateten katak ferik no katuas sira maka tenketau proridade liu “ bainhira ita nian Prezidente Partidu CNRT, Kay Rala Xanana Gusmão hateten haesan ne’e ita tenke atensaun liu ba ferik, katuas no veteranu sira tamba sira maka agora ita sai Nasaun independensia, ferik, katuas sira husik sira nian oan sira terus, husik sira nian oan sira terus mate , sira husi terus no susar harii Nasaun Repúblika Demokrátika Timor Leste (RDTL) ida ne’e” esplika Smith
Nia mos husu ba estadu atu tenke rekoiñese ema sira ne’ebé maka fo aan ba nasaun ida ne’e hodi sai Nasaun independensia, “ estadu nia obrigasaun maka tenke haree ba ema sira ne’ebé maka uluk didika sira aan ba rai ida ne’e hodi nune’e ikus mai ita hetan independesia, ne’e obrigatoriu estadu nian” tenik Nia
“Partidu CNRT nian lema ka objetivu prinsipal maka oinsa dezenvolve rai ida ne’e no oinsa dezenvolve povu ida ne’e nia moris hodi jerasaun oin bele konsentra, no aban bain rua vida sosial  ida ne’ebé maka sai diak ida ne’e prinsipal Partidu CNRT nian” Virgilio haktuir
Vise Prezidente ne’e mos hateten tan katak Planu Estratéjiku Dezenvolvimentu Nasional (PEDN) ne’e planu sira ne’ebé maka uluk ita nian Prezidente Partidu promete iha ailaran ne’e inklui hotu iha laran ona, “Planu Estratéjiku Dezenvolvimentu Nasional (PEDN) ne’ebé foin dadauk aprova iha Parlamentu Nasional ne’e hanoin hotu-hotu ne’ebé maka itanian  Maun Boot Xanana uluk nia sei ailaran hanoin inlkui hotu iha laran ona” Smith hateten
Ikus liu Vise Prezidente Partidu CNRT hateten katak ita hakarak estabilidade ne’e la’o ho diak, harii unidade no paz iha rai laran tiu sira, tia sira ita mai hamutuk ho Xanana.

Babo: Partidu CNRT, Partidu Veteranu sira nian.

Wednesday, 21 September 2011 16:28
Written by M X  
Irabere- Partidu Kongresu Nasional Rekonstrusaun Timor Leste (CNRT) maiória ema veteranu sira maka tur iha estrutura nasional too baze.
Partidu Kongresu Nasional Rekonstrusaun Timor Leste (CNRT) hanesan mos CNRT ida uluk iha tempu rejistensia  tamba ema ne’e maka iha estrutura nia laran kuaze ema veteranu sira hotu deit inklui mos fundador CNRT uluk nian maka Maun Boot Xanana Gusmão.
“Estrutura Partidu Kongresu Nasional Rekonstrusaun Timor Leste (CNRT) nian husi nível nasional, distritu, sub-distritu, suku, no too aldeia sira 70% reprezenta husi veteranu sira” Sekjen, Dionisio Babo hateten ba jornalista sira iha Irabin Decima Sábadu kalan (17/09)
Sekretáriu jeral ne’e mos subliña liu tan katak Partidu CNRT hanesan ponte ida atu lori povu ida ne’e sai husi libertasaun pátria  ba prosesu libertasaun povu. “Tamba ne’e maka Partidu CNRT, Partidu veteranu sira nian, no Partidu CNRT mos hanesan ponte ka transisaun lori povu  ida ne’e sai husi libertasaun pátria  ba prosesu libertsaun  povu  ho ida ne’e maka ita haree  iha nasional hanesan Prezidente, Vise Prezidente sira 80% ema mesak veteranu deit” Babo subliña.
Partidu CNRT agora mos sei repzenta mudansa polítika sira ne’ebé maka uluk halo iha ailaran hodi duni okupsaun Indonézia sira, “ CNRT ida agora sei reprezenta mudansa polítika sira ne’ebé maka Maun Boot Xanana hamutku ho nian maluk sira uluk iha ailaran halo hanesan CNRR, ba CNRM, no ikus liu CNRT hodi duni sai okupante sira, CNRT ida agora mos uza mudansa polítika hodi luta ba dezenvolvimentu, luta ba korupsaun, no hasai povu husi kiak no mukit” Sekjen haktuir.
Sekjen ne’e mos hateten tan katak agora tempu ona atu hala’o ita nia dezenvolvimenut iha rai laran no tempu ona atu rekoprea hikas fali  susar no terus sira ne’ebé maka ita hetan iha rejistensia no kolonialismu nia laran.


Selasa, 20 September 2011

"Horta ho Xanana Aprova Rejignasaun Taur Matan Ruak"


Estado liu husi Primeiru Ministru Xanana Gusmao no Prezidente Republika Jose Ramos Horta konfirma sira nia apoiu ba rejignasaun Komandante FFDTL, Major Jeneral Taur Matan Ruak.

Xanana Gusmao, hafoin enkontro ho Ramos Horta iha Palacio Prezidente, Bairopite, Segunda ne'e (19/9) konfirma katak estado aprova ona Taur Matan Ruak nia rejignasaun.

“Oinsa mos kuando komandante Taur nia pozisaun hanesan ne'e ona, ita atu halo nusa tan, estado tenki apoiu nia desizaun” Xanana Komfirma.

Taur rasik hafoin deklara nia rejignasaun semana rua liu ba oras n'ee husik ona rezidensia no kuartel jeral FFDTL hodi fila ba vida sivil.

Oras n'ee dadaun, Xefe Estado Maior, Brigadeiro Jeneral Lere Anan Timor mak sai komandante interino ba FFDTL. (Domingos da Silva/CJITL)

"CNRT nia Objetivu Mak Servi Povu Susar no Mukit"

Written by Domingos Silva - Monday, 19 September 2011

CJITL Eleisaun, Prezidente Partidu CNRT Xanana Gusmão hateten Partidu CNRT atu servi rai no povu ida ne’e liu liu atu servi povu ne'ebe moris susar no mukit.

Partidu CNRT hamrik hodi servi nia povu no sei haree populasaun sira ne’ebé sei moris terus no susar tanba ne’e mak Partidu CNRT hodi hamrik no haree ema ki’ik sira no ema ne’ebé moris terus hela.

“Partidu CNRT hanesan Partidu bo’ot ita harii ita nia estrutura hodi hametin ita nia sistema ne’ebé ita hala’o ona” dehan Xanana.

CNRT nudar Partidu tenke reforsa a’an atu defende ida ne’e, ohin dader prezinte Partitu Komite Sentral Komunista husi China mai hasoru hau, ami koalia konaba relasaun governasaun Timor Leste ho China nia dehan ami kontente tebes-tebes tamba iha relasaun diak ho Partidu CNRT, Sei kuandu ita atu halo relasaun diak ho Partidu seluk ita tenke konsidera Partidu seluk no ita fo formasaun ba kuadru Partidu sira tamba ita presiza relasaun diak ho kuadru politiku hotu.

“Hau dehan ba nia ami jerasaun tuan hakarak hare iha tinan 10 oin mai kuatru Partidu sira ne’ebé kompetente ne’ebé atu kaer rai ida ne’e.

Nia mos haktuir tan katak iha politika iha ekonomia iha relasaun internasional iha buat hotu-hotu ami nakloke ne’e duni Partidu la’os deit ita atu mai temi Partidu seluk nia naran.

Kamis, 15 September 2011

OJETIL CONSIDERA SAI HOSI FRETILIN

Radio Liberdade Online
Jornalista: João Inocêncio Pires

Dili - OJETIL ka organizasaun Juventude Clandestina ida nebé uluk servisu makaas ba ukun an no durante ne integra an ba Partidu Fretilin, konsidera hela atu dada-an hosi Partidu refere tanba deit falta de konsiderasaun Sekretario Geral Mari Alkatiri nian ba Lider Ojectil, Gregorio Saldanha.

Tuir informasaun nebe jornalista radio liberdade hetan, iha kongresu Fretilin foin dadaun iha Dili Convention Center (DCC), Komisaun Nasional Organisadora Kongresu (KNPO) Fretilin ba dala tolu, la konsidera Gregorio Saldanha, kordenador Fretilin distrito Dili hanesan “delegado” maibe fo deit kartaun “observador”.

Kestau ne laos deit ironia bot ida tanba la konsidera kuadru eleitu no kordenador partidu Fretilin Distritu Dili nian rasik atu tur nudar kandidatu iha Kongresu Nasional partidu nian, maibe hatudu momos diskriminasaun no polítika diskriminasaun bot ba Gregorio Saldanha, tanba deit nia laos “anak emas” Mari Alkatiri nian.

Nudar ita hatene, iha kongresu Distrital Partidu Fretilin Dili nian iha tinan hirak liu ba, Gregorio Saldanha, eis-Aktivista 12 Novembro, lider OJETIL no eis-prisioneiro Cipinang, konsege manaan tiha “anak emas” Mari nian nebe naran Arsenio Bano, ba kompetisaun atu sai kordenador distritu Dili nian. Eventu ne, hamoe Mari Alkatiri, no Alkatiri rasik durante tempo hirak ne, nunka involve Gergorio Saldanha, mesmo ke Partidu Fretilin halo konsolidasaun iha area Distritu Dili rasik.

Diresaun Nasional sempre tun mesak no nunka konsidera Gregorio Saldanha, no la involve nia iha konsolidasaun partidu nian, mesmo ke halo rasik iha distrito Dili. Bainhira Arsenio Bano ba konsolida iha Fatuhada fulan rua liu ba, nia la involve kordenador partidu distritu Dili Gregorio Saldanha no lider OJETIL sira seluk. So bainhira Lu-Olo ba konsolida partidu iha Atauro mak foin konvida Gergorio Saldanha hodi partisipa iha eventu ne.

Nudar observador, Gregorio laiha direito atu partisipa nudar "delegadu" iha kongresu, no laiha direito aktivo, "memilih dan dipilih". Bainhira ba to iha kongresu laran, maski Gregorio tenta protesta, Mari Alkatiri rasik la fo dalan ba Gregorio atu sai delegado.

Tanba xatiado ho tratamentu ne, Gregorio Saldanha hosik tiha Kongresu iha segundu Dia, no fila ba uma. Akontesimentu ida ne, ema rihun rahun mak hare iha TVTL, no halo membru barak iha kongresu mak kestiona. Tanba hetan pressaun makaas, Mari Alkatiri, bainhira koalia iha terceiru dia kongresu Fretilin nian nebe halo transmisaun direkta, bolu deit Gregorio hosi TVTL nune “kamarada Gregorio Saldanha keta akompanha hela hosi TVTL, hare mai ona kongressu ne”.

Gestu ne, tuir membrus OJETIL barak la konsidera sira nia lider no asswain Timor nian ne, maibe sai nudar traisaun no falta de konsiderasaun ba Gregorio Saldanha no membro ka organizasaun OJETIL tomak.

Tanba ne barak mak agora disorientadu no husu ona demisaun hosi Fretilin, no mossu ona rumores katak OJETIL nudar organizasaun sei hare fali sira nia pozisaun nudar “underbow” Fretilin nian. Tuir informasaun nebe jornalista ne hetan, membru barak mak deside ona sei la vota ba Fretilin iha eleisaun geral iha 2012. Jos
 
 

Rabu, 14 September 2011

The First Title of Professor Awarded to a Timorese Doctor from a prestigious University in Australia

The Minister of Health of the IV Constitutional Government of Timor-Leste, Dr. Nelson Martins, was recently awarded a position of Adjunct Professor by the University of Sydney at the Sydney Medical School. The appointment was made public in August 2011 and was judged by the University of Sydney selection panel for the award following recommendations from three distinguished Professors from Sydney University, The University of New South Wales and the Australian National University, who have worked closely with the Timorese Doctor and Minister of Health on several research assignments.

When asked why the University of Sydney made this decision, the Dean of Sydney Medical School, Professor Bruce Robinson, responds that “Minister Nelson Martins’ strong and active research background, with expertise in infectious disease and primary health care development as well as his in-sight knowledge and experience of Timor-Leste health sector would be an asset to Sydney Medical School”.

As the first Timorese doctor ever to be awarded this title by a highly prestigious university, Dr. Nelson Martins was also the first to ever complete PhD studies in a medical field completed in 2006 at Charles Darwin University, and he has provided important new knowledge on public health strategies in tuberculosis control which led to several publications in high impact journals including the British Medical Journal.

Minister Nelson Martins completed a Masters of Health Management in 2002 at the University of Newcastle, as well as a Graduate Certificate of Population Health in Australia. When asked about the appointment, he replies “it is a proud moment for me as professional, but most importantly for this Government as it leads the way in supporting professional development so that every Timorese is given the opportunity to access education and achieve their full professional potential by working hard”.
The recently published UN Human Development Report 2011 has noted significant progress in health development and attributed many of these gains to roll out of the Ministry of Health’s primary health care program (SISCa) which was conceived and led by Minister Martins.

Despite his political position and role at the present time, Dr. Martins is strongly committed to scholarship, independent research, open evaluation and transparency in assessing health system achievements. It is to his great credit that a Cabinet for Health Research and Development has been established in Timor-Leste and will be built up over time.

In his reference letter in support of the award, Professor Anthony Zwi from the University of New South Wales states that “Dr. Martins stimulates and promotes research and invites critical analysis of policy and health system developments with which he is involved…. He is a deep-thinking, analytic and reflective practitioner, willing to have the institutions, services, and policies which he promotes, subjected to independent analysis and assessment. Such willingness to promote policy and health system research is rare amongst senior policy makers in the health field, in any country, and is to be commended”.

The Associate Dean of Sydney Medical School and Director of Office for Global Health, Associate Professor Lyndal Travena, supported the appointment because she believes that “He encapsulates a rare combination of academic achievement, and leadership in health policy, practice and management. We have recently written and submitted a paper together on the development of the primary health care SISCa program and I can attest to his talent and academic rigour”.

This award adds testament to the numerous recognitions by the international bodies given to distinguished Timorese officials. It is an eye opener for the people of Timor-Leste in understanding the value of good works, commitment to professional development throughout the route towards developing the nation out of poverty. It shall be honoured by the people of Timor-Leste and, particularly for the academic channels to learn from, as a means to encouraging individual and institutional development!

AMP Estadu Dezenvolvimentu No Demokratiku La’os Falhadu

Written by Domingos Silva - Wednesday, 14 September 2011

CJITL Flash, Diresaun Nasional Partidu CNRT apela ba públiku katak deklarasaun polítiku sira ne’ebé maka opozisaun hasai ba públiku katak ne’e lalos no la iha fundamentu polítika, mesmu tempu mos atake individual sira hasoru Presidente Partidu CNRT.

Liu husi konferénsia imprensa ida ne’e Diresaun Nasional Partidu CNRT husu ba Públiku katak labele fiar ba deklarasaun polítika sira ne’ebé maka opozisaun sira hato’o ba públiku katak estadu ida ne’e nu’udar estadu fallhadu, maibe estadu ida ne’e halo sucesu no progressu barak.

Lia hirak ne’e hato’o husi Deputadu Adérito Hugo iha konferensia ba Imprensa, segunda 12 de Setembru iha Sede CNRT Baito Grilhos Dili.

“Governu ida ne’e ukun ho progressu barak tebes-tebes no iha komprimisu polítika hodi liberta povu husi terus no susar nia laran” dehan Aderitu Hugo.

Nia hatutan katak Governu ne’ebé lidera husi ita nia Maun Boot Kay Rala Xanana Gusmão nu’udar Presidente Partidu CNRT halo ona progeresu no mudansa barak tebes-tebes liu husi nia Governasaun, Governu ne’e halo istória no ezemplu demokrásia ba mundu tomak, ne’ebé ukun ho multipartidaria bele lori ho susesu no lori to ba rohan iha 2012, Ne’e hatudu katak ita implementa duni no hatudu duni demokrásia iha ita nia rai laran.

Governasaun AMP halo ona progresu barak hanesan transparénsia ba fundu minarai, kriasaun tribunal konta sira, no foin lalais lori Timor ba fatin primeiru iha Azia pasifiku no terseiru iha mundu konaba Transparénsia fundu minarai iha EITI.

Nune’e mos Sekretáriu Jeral Partidu CNRT, Dionisio Babo Soares katak partidu CNRT fo nafatin apoiu kondisionalmente ba Governasaun AMP ne’ebé lidera husi Presidente Partidu CNRT, Kay Rala Xanana Gusmão ho partidu sira seluk ne’ebé maka iha AMP ho komprimisu hodi liberta povu husi terus no susar, sei lori Governu ida ne’e to rohan molok atu tama ba eleisaun 2012.

Nia mos lamenta tebes ba deklarasaun ne’ebé maka husi opozisaun hato’o ba públiku no husu ba públiku labele fiar ba deklarasaun falsu sira ne’e, no mai ita kaer metin nafatin Paz no estabilidade iha ita nia rai laran no la’o ba desenvolvimentu.(Domingos da Silva/CJITL)

Jumat, 09 September 2011

SEACLN Marito Reis “Dom Boa Ventura, Mata Dalan ba Ukun A’an”

Kuarta, 07 Setembru 2011 - 16:50:15 OTL

Posting Husi : Josefa Parada
SAME-Governu liuhusi Secretario Estado Antigo Combatentes da Libertasaun Nasional (SEACLN), nofim, fo rekonhesemento ba Dom Boa Ventura nudar “mata dalan ba ukun a’an”.
“Hau reprezenta veteranus hotu-hotu, sei ejiji ba governu atu responsabiliza materuin funu nain sira mak namkari iha tritorio tomak. I rekonhese Dom Boa Ventura nudar mata dalan ba ukun a’an. Ita sama tuir Dom Boa Ventura nia dalan mak ohin loron ita hetan ukun a’an,” hatete SEACLN Marito Reis.
Deklarasaun refere Marito Reis hato’o iha serimonia hafanun hikas funu nain boot Timor Leste (TL) nian nee, liuhusi serimonia ritual adat iha fatin istoriku Dom Boa Ventura iha Luak, Aldea Loti, Suku Daisua, Sub Distritu Same, Segunda (29/8). Objectivu serimonia nee, governu hakarak ha’ri Jardin do Heroiku Dom Boa Ventura no matebian funu nain aswain Falintil sira iha Luak. Iha Luak nee mak, uluk Dom Boa Ventura hahu funu hasoru kolonial Portugis no hasae bandeira fatin. Luak mak sei sai fatin atu ha’ri monumentu Dom Boa Ventura no matebian aswain Falintil sira mak mate iha area Manfahi.
Serimonia adat ee partisipa autoridade distrital Manufahi, lideransa komunitaria no familia ka gerasaun husi matebian Dom Boa Ventura. Joao Noronha (gerasaun husi Dom Boa Ventura) ba STL iha Luak, Segunda (29/8) hatete, to’o oras sira seidauk hatene lolos espesifikasaun modelu monomentu nebe atu ha’ri husi governu. “Ami seidauk hatene lolos, Jardin do Heroisku Dom Boa Ventura nee atu halo oinsa. Tanba ami simu konhesemento veteranus husi Distritu Manufahi hamutuk ho Administrador Distritu Manufahi, urgenti deit. Sira laiha tempu atu kordena ho kultura sira seluk,” Joao salenta.
Mesmu nunee, Secretario Estadu Antigo Combatete da Libertasaun Nasional Marito Reis deklara ona katak, governu sei halo monomentu/Jardin do Heroiku Dom Boa Ventura no matebian aswain Falintil sira.
Portantu ida ne’e realiza duni, katak Joao, bele dehan reprezenta  ona funu nain Manufahi 1912. I bele halibur ona sira nia ruin 3000.000 resin no aswain Falintil 1975. “Monumento ida nee ami hein kleur oan. Ami atu husu ba governu, orsida ema dehan, ami buka oin. Maibe ohin loron, governu rasik mai iha nee no hakarak ha’ri duni monumentu Dom Boa Ventura no aswain Falintil 1975 nian. Tan nee ami hato’o agradese wain”.
Entertantu, Administrador Distritu Manufahi Filomeno Tilman hatete, inisiativa governu atu harii monomentu ho ostuariu kada distritu, hanesan pasu diak ida ba istoria TL. sira pronto atu implementa. Fatin atu ha’ri nee klaru ona. Monumentu tau iha Luak. Katuas lia nain sira mos hatan hotu. Maibe tenki halao husi governu, labele haruka ONG ka kompainha mak ba halo. Ida nee katuas sira la hatan no lafo fatin atu ha’ri monumento, tamba luta Dom Boa Ventura uluk mos, hakarak ukun a’an. “Ita sama tuir Dom Boa Ventura nia dalan mak ohin loron ita hetan ukun a’an,” hatete SECALN Marito Reis. gus

Eleisaun Direita Lideransa Versaun Partidu Fretilin, Dom Basilio: “Bele Dehan Hanesan Ezersisiu Demo

Kuarta, 07 Setembru 2011 - 16:52:25 OTL
Posting Husi : Josefa Parada


BAUCAU-Bispu Diocese Baucau Mgr. Basilio do Nascimento, Pr valoriza katak, eleisaun direita lideransa nebe Partido Fretilin halao iha dia 20 de Agustu liuba nee, bele dehan sai hanesan ezersisiu demokratiku iha Timor Leste.
“Hau hanoin ida ne’e ezersisiu demokratiku iha partidu ida nia laran. So buat nebe hau lamenta uit oan, hanesan observador husi liur, iha prosesu eleisaun nee iha deit lista ida. Hau hanoin katak, kuandu iha deit lista ida ne’e, ema nain sanulu mak vota mos, maioria absuluta ona,” hatete Dom Basilio ba jornalista iha ninia Rezidensia Baucau, Sesta (2/9).
Nudar observador, Dom Basilio admira wainhira  halo analiza uit oan ba Partido Fretilin nian moris, iha elisaun ikus ne’e sira 150 mil votus maibe rona mos sira iha 150 mil afiliadus mas balun deit mak vota no balun la vota.
“ Iha sinal demokrasia loos duni, maibe kuandu iha buat ida partidu nian, membru lubuk ida la book aan, hau mak partidu nia ema karik hau prekoupa, meske elisaun legislative besik mai nee’e, deirasaun partidu nian hatene mos lei husi membru sira,” dehan Dom Basilio.
Iha fatin seluk tuir votante Maria Madalena hateten katak ninia parte ba tuir eleisaun direita partido Fretelin nian tanba partido ida ne’e mak partido historiko no partido ne’e mak durante ne’e defende indenpendencia.
“Hau senti kontete tebes hodi tuir elisaun ba ami nia lideransa tamba ami fiar katak ami nia partidu mak sei ukun iha tinan oin mai hodi hadia desemvolvimentu iha nasaun timor leste, no elisaun ba partidu ami nia partidu mak foin primeira ves iha timor,” dehan Maria.
Nune mos Agustinho da costa hatete nudar joventude pronto tuir deit aktividades partidu nian tamba joventude nudar jerasaun foin partidu nian tenki fo apoiu ba programa saida deit mak partidu hala hodi hadia nasaun.
“Ami joventude pronto tuir deit aktividades saida deit mak partdu halo, itanudar jerasaun foin ita tenki fo apoiu ba ita nia partidu tamba elisaun nebe mak Fretelin halo hodi hili lideransa partidu nian foin mak primera ves iha nasaun timor leste,” dehan Agustinho.
Nia husu ba lideransa sira nebe hetan ona komfinsa husi militants atu lori programa partidu nian ho diak hodi bele ukun nasaun iha tinan oin mai atu hadia dezemvolvimentu rai laran. lay

Dili-Liders Comunitaria Suco Ne'en Iha Distritu Bobonaro Asina Ona Contrato Ho Guverno

   
Author Radiotvtl 3   
Friday, 09 September 2011
Liders Comunitaria   Suco Ne,En Iha Distritu Bobonaro Asina Ona Contrato Ho Guverno Hodi Emplementa Projecto Tres Dolar Ho Orsamento Hosi Agencia Internascional WFP Hamutuk Dolar Americano  Rihun Atus Hitu  Hodi Loke Estrada Rural Ba Sucos No Aldeia.
Atu continua emplementa projectu tres dolar ba estrada rural,nebe liga sucos ba  aldeia rural sira iha Distritu Bobonaro,kinta feira semana ne,e  guverno liu hosi Chefe Gabinete  Secretario Do Estado Formacao Profesional E Emprego, Abel Ximenes Coreia, acompanha hosi reprezentante agencia internascional ilo asina ona kontrato ho liders comunitaria, suco nen iha Distritu Bobonaro hodi continua emplementa projectu tres dolar atu loke estrada hosi sucos ba aldeia rural sira  hodi bele fo aseso ba comunidade  nebe hela iha iha area rural..
Liders comunitario sira hafoin de asina acordo refere, promete ba guverno atu responsabliza confianca nebe mak guverno ho agencia internascional fo ba sira atu bele emplementa projectu refere tuir criteria nebe guverno  determina.
Iha fatin hanesan Chefe Gabinete Secretario Do Estado Foramca Profesional E Emprego Abreu Ximenes Coreia,  ho administrador ,distritu bobo naro ,domingos martins,nebe responsabliza ba contrato ne,e  hateten: sira prontu atu acompnha proseso rehablitacao no construcao estrada rural  atu comunidade bele compri sira nia dever  hodi bele halo estrada ho kualidade tuir estandaro nebe agencia internasional fo sai ona ba comunidade liu hosi contrato refere.
Orsamento nebe mai hosi agencia internasional, nacoens unidas nian iha Timor-Leste WFP hamutuk rihun atus hitu hodi apoio guverno iha projectu tres dola ba  estrada rural  iha Distritu Bobonaro  bele  ajuda redus dau-dauk ona defikuldades nebe povo enfrenta  hodi cria mos emprego ba comunidade  nebe hela iha area rural.

Hasae Bandeira Laiha Intensaun Sadik Partidu Seluk

Posting Husi : Josefa Parada


DILI–Membru Parlamentu Nasional Bankada CNRT, Aderito Hugo da Costa hatete, asaun hasae bandeira Partidu CNRT nian iha kapital Dili, liu-liu estrada protokolo, laiha intensaun sadik partidu seluk.
“Hasae bandeira ne’e, tanba atu selebra 30 de Agostu hanesan loron referendum nian, no mos to’o loron 4 de Setembru hanesan loron anunsiu  rezultadu referendum,” Hugo kasu lia hirak nee ba STL iha edifisiu PN, Kuarta (7/9).
Nia hatutan atvidade hasae bandeira hirak nee bazeia ba orientasaun  partidu nian hodi hasae bandeira iha fatin-fatin, maibe hasae deit iha dalan protocol hanesan iha aero portu ba to’o iha Metiaut, no tuir  orientasaun hasae deit iha 29 kalan to’o dia 4 kalan, tanba konsidera  30 de Agostu hanesan loron referendum.
“Lolos ne’e hatun tia ona iha 4 kalan, maibe militantes balun hakarak dehan hasae nafatin, ne’e sira nia direitu laiha ema ida atu bandu,” tenik Hugo.
Enkuantu Xefi Bankada Fretilin Parlamentu Nasional (PN), Aniceto Longuinhos Guterres Lopes hatete, loloos bandeira partidu nian labele hasae arbiru iha fatin-fatin, tanba bandeira partidu hirak nee sagradu. Maibe bandeira nee hasae iha fatin-fatin, maske nee laos kontra lei.
“Hau buka iha lei mos laiha ida. Uluk sira dehan nee kontra lei, maibe tuir lolos labele hasae bandeira iha fatin-fatin, dehan bandeira partidu nee sagradu. Prontu agora sira mos halo tuir ona, nee hakarak dasa nee, prontu atu dasa nee, laos CNRT deit mak hakarak dasa, maibe partidu kiik foin moris sira nee mos hakarak dasa hotu. Ami la hakfodak ida, Fretilin la hakfodak,” hateten Aniceto.
Antes nee, Prezidenti Partidu CNRT, Kay Rala Xanana Gusmão husu ba militantes Partidu CNRT nian atu servisu makaas, nunee partidu nee bele hetan vitoria iha eleisaun 2012.
Partidu CNRT mosu tanba povu husu atu rezolve problema estrada, uma, ahi laiha, bee laiha, CNRT mosu atu hadia iha futuru wainhira hetan konfiansa husi povu liu husi eleisaun jeral 2012.
“Nudar prezidente partidu, hau hatene 2012 ita sapuh rata, tanba 2007 fulan tolu deit ita manan, tanba nee 2012 ho tinan haat liu ona, ita sapuh rata,” tenik Xanana. sin

Jumat, 02 September 2011

Sekjen halo inagurasaun Sede CNRT iha Oe-cusse

Thursday, 01 September 2011 09:17 Written by Pedro Delfim
Addthis
Oe-Cusse- Koordenador ho ninian estrutura tomak ho sira nian  inisiativa rasik hodi harii Sede Partidu Kongresu Nasionla Rekontrusaun Timor Leste (CNRT) iha Distritu Oe-Cusse atu nune’e bele fasilita servisu koordenador nian.
Sekretáriu Jeral Partidu Kongresu Nasional Rekontrusaun Timor Leste (CNRT),  Dionisio Babo halo inagurasaun Sede Partidu CNRT nian iha Distritu Oe-Cusse hateten katak fo parabens ba koordenador ho estrutura tomak iha Distritu Oe-Cusse ne’ebé ho nian inisiativa hodi establese sede Partidu CNRT nian iha Oe-Cusse.
“Hau fo parabens ba Koordenador ho ninian estrutura tomak ne’ebé iha inisiativa rasik hodi establese Sede Partidu CNRT nian iha enklabe Oe-Cusse ida ne’e hatutudu katak ita bo’ot sira iha duni intrese bo’ot ba Partidu ida ne’e no hatudu katak P-CNRT ejisti duni iha Oe-Cusse”dehan Babo iha Inagurasaun Sede CNRT iha Oe-Cusse Tersa-Feira (30/08) Nian mos informa tan katak ho sede ida ne’ebé ohin ita inagura hodi hatudu katak P-CNRT ejisti duni Oe-Cusse no hodi hatudu ba partidu sira seluk katak Partidu CNRT mos iha moris ona iha Oe-Cusse.
Iha fatin hanesan Vise Prezidente CDN Bisoi hateten katak nia  fo parabens ba estrutura tomak iha Distritu Oe-Cusse ne’ebé ho sira nian inisiativa rasik hodi harii sede Partdu CNRT nian iha Distritu Oe-Cusse ne’e hatudu katak ita bo’ot sira iha duni interese bo’ot ba Partidu.
“Hau konsege diak ema Oe-cusse tamba uluk hau hamutuk ho ema Oe-Cusse ne’e duni hau husu ba imi atu kaer metin nafatin imi nian unidade nasional maske iha partidu politika seluk maibe imi nafatin ema Oe-Cusse oan nafatin”dehan Bisoi.
Iha parte seluk hanesan Koordenador Partidu CNRT Distritu Oe-Cusse, Jacob de Araujo hateten katak maske durante ne’e nia ho hau ninian estrutura tomak hasoru  difikuldade maibe sira mos esforsua an hodi establese Sede Partidu CNRT nian iha Distritu Oe-Cusse.
“Maske durante ne’e ami imfrenta difikuldade barak maibe ami mos iha inisiativa rasik hodi harii sede Partidu CNRT nian iha Distritu Oe-Cusse tamba ami servisu ho laran no fuan tomak ba Partidu CNRT hodi kaer metin Maun bo’ot Xanana nian prinsípiu “dehan Jacob hafoin halo inagurasaun sede partidu CNRT
Iha inagurasaun Sede Partidu CNRT nian iha Oe-Cusse Koa pita husi Prezidente Parlamentu Nasional hanesan mos Prezidente Partidu Demokratiku Fernando Lasama de Araujo.

Prezidente Partidu CNRT halo enseramentu Konsolidasaun iha Oe-Cusse

Thursday, 01 September 2011 09:05 Written by Pedro Delfim
Addthis
Oe-Cusse- Prezidente Partidu Kongresu Nasional Rekontrusaun Timor Leste (CNRT), Kay Rala Xanana Gusmão hateten katak Partidu CNRT agora dadaun metin ona hodi kaer ukun mesak iha 2012 tamba Partidu CNRT prontu ona atu forma governu hodi hadia povu nian moris no nasaun ida ne’e iha 2012.
“Nudar Prezidente Partidu CNRT hau hatete katak iha 2012 partidu CNRT “sei sapu rata”  tamba iha 2007 CNRT moris fulan tolu (3) CNRT sei manan ne’e duni agora halo ona tinan 4 Partidu CNRT sei sapu rata hodi kaer ukun tamba ita sei joga bola ho demokrasia”dehan Prezident Partidu CNRT Xanana iha konsolidasaun Suku Cunha/Padeae Sub-Distritu Pante Makasar Distritu Oecusse Eis Gerileiru ne’e mos informa tan katak CNRT moris tamba povu maka husu atu resolve prolema Estrada, be’e mos, Elektrisidade, Edukasaun, Saude, problema veteranu sira nian  ne’ebé durante ne’e sei fanun nafatin ne’e duni CNRT moris hodi hakotu.
“CNRT mosu atu hadia estrada ne’ebé sei at no eskola ne’ebé sei la iha no klinika ne’ebé sei dook husi povu ne’e duni ne’e CNRT mak sei hadia la iha ema selu mak atu hadia ne’e duni ohin loron ita hotu  iha fatin ida ne’e katak ita hotu fiar ida deit no hanoin ida katak sei lori nasaun ida ne’e ba oin”dehan Eis Gerileiru.
Eis Prezidente ne’e mos salienta tan katak husu ba estrutura tomak ne’ebé ohin simu ona pose atu servisu maka’as liu tan atu nune’e  partidu ne’e bele hetan Vitória iha eleisaun jeral 2012 atu nune’e bele hakotu povu nian terus no susar ne’ebé durante ne’e seidauk atu hakotu.
“Ita  bo’ot sira ne’ebé ohin simu ona pose atu kontinua servisu maka’as atu nune’e ita bele servi povu no rai ida ne’e tamba povu barak mak uma sei la iha no sei nafatin moris iha susar nian laran ne’e duni hau husu ba imi hotu atu esforsu aan hodi CNRT ukun mesak iha 2012”dehan nian.
Iha parte hanesan Sekretáriu Jeral Partidu CNRT, Dionisio Babo hateten katak Partidu CNRT durante ne’e halo ona konsolidasaun hotu iha Timor Laran tomak ne’e duni ohin loron hanesan dala ikus ona ba konsolidasaun hodi hatudu rezultadu ne’ebé bo’ot tebes katak CNRT sei ukun mesak iha 2012.
“ohin loron hau bele dehan katak povu tomak fo konfiansa no fiar tomak ba Partidu CNRT atu lidera nafatin rai ida ne’e no ba povu ida ne’e “dehan Sekjen.
Iha fatin hanesan Koordenador Partidu CNRT Distritu Oe-Cusse, Jacob de Araujo hateten  katak partidu CNRT moris iha 2007 maibe ohin loron buras ona iha rai Oe-Cusse tamba povu Oe-Cusse fo laran osan mean ba Partidu CNRT atu kaer ukun 2012.
“Hau ho hau nian estrutura tomak sei servisu maka’as hodi Partidu CNRT sei manan maiória iha rai Oe-Cusse tamba povu Oe-Cesse fo duni laran osan mean ba Partidu CNRT ne’ebé lidera husi maun Bo’ot Xanana Gusmào atu nafatin lidera rai no povu ida ne’e ba oin tamba lai iha figrua ida mak atu lori povu ne’e ba oin”dehan Jacob.

Kamis, 01 September 2011

La iha Koligasaun Ho FRETILIN Xanana : CNRT Sei Ukun Iha 2012

Husi:Eugenio Pereira - Jornal INDEPENDENTE - Kinta-feira, 1 Setenbru 2011

Oecusse: Presidenti Partidu CNRT, Kay Rala Xanana Gusmao informa katak nia rasik fiar metin no hatene ona CNRT sei hetan votus Maioria iha Parlementu Nasional no forma Governu tamba ne’e sei la iha koligasaun ho partidu FRETILIN. Xanana informa kestaun ne’e durante seremonia enceramentu konsilidasaun ikus Partidu CNRT nian ne’ebe halao ona iha Distritu sanolu resin rua no taka iha Distritu Oecusse.

“Nu’udar Presidanti Partidu hau hatene 2012 ita sei sapu rata tamba iha tinan rihun rua hitu fulan tolu ita manan, tamba ne’e iha tinan rihun rua sanolu resin rua ho tina hat liu ona, ita sapu rata dala ida tan hodi kaer ukun, tamba ita sei joga bola ne’e ho demokratiku no paz” teknik nia.

Xanana dehan maske lider FRETILIN balu hahu koalia atu servisu hamutuk ho CNRT maibe CNRT sei la kohi halo koligasaun tamba CNRT nia abut metin ona no hatene tinan rihun rua sanolu resin rua sei manan maioria.

Iha parte seluk Publikasaun Jornal INDEPEDENTE iha iha Edisaun rua nolu resin sia fulan Agustu, Secretariu Jeral FRETILIN Mari Alkatiri hateten nia partidu nakloke ba koligasaun bainhira la manan maioria iha eleisaun parlementar iha tinan rihun rua sanolu resin rua.

“ Depois ita hare de’it CNRT hakarak servisu hamutuk ho FRETILIN, sa tan sira seluk”, dehan Alkatiri koalia ho kuadrus ho militantes Distritu Dili.

Nia dehan dalan atu FRETILIN ho CNRT halo koligasaun ne’e atu salva Xanana Gusmao husi tahu laran, atu nune’e ema hotu respaita fali lider istoriku ne’e. Maibe dehan Alkatiri susar tebes nia ho Xanana atu servisu hamutuk, tamba Xanana hanesan Komandate hakarak komanda no hau hanesan ema jestor hakarak jere entaun lahatene halo nusa mak ami servisu hamutuk” Dehan Alkatiri.